فطرت بیدار

رندان تشنه لب را آبی نمی دهد کس گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت

فطرت بیدار

رندان تشنه لب را آبی نمی دهد کس گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت

فطرت بیدار

دانشجوی رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات ورودی 91 دانشگاه امام صادق ع

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان

۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

زمان های مناسب و نامناسب خواب

چهارشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۴۴ ق.ظ

زمان‌های نامناسب خواب:
خواب سحر: سحراز حدود یک ساعت و نیم قبل از اذان صبح شروع می‌شود و با اذان صبح به پایان می‌رسد. بیدار ماندن در این زمان، علاوه بر فواید طبی بر جسم انسان،تاثیرات زیادی بر رشد روحی و معنوی او دارد؛ تاجایی‌که تمام عرفا وبزرگان، رشد عقلانی و روحانی خود را حاصل بیداری و مناجات در این زمانمی‌دانند.
امام علی علیه‌السلام: خوابیدنقبل از نماز صبح، پریشانی و فقر می‌آورد. به گفته یکی از حکما تمامموجودات زنده(به غیر از سگ که بیدار بوده و تا صبح نگهبانی می‌دهد) در اینساعت از شبانه‌روز بیدارند.
امام باقر علیه‌السلام: "بر حذر باش از خواب بین نماز شب و نماز صبح."
در روایات نیز خواص زیادی برای برخاستن در این ساعات و اقامه نماز شب هم‌چون زیبایی صورت، نورانیت چهره و ... آمده است.
امام رضا علیه‌السلام: خودت را عادت بده که ساعتی از شب را برخیزی.
قرآن کریم می‌فرماید: "ایجامه به خود پیچیده، شب را به جز کمی از آن به پا خیز و ... بیداری در اینزمان است که موجب افزایش توان انسان برای فعالیت روزانه می گردد. (سورهمزمل آیات 1 الی 7)
ازمنظر علم نیز، وقتی پس از نیمه شب می‌خوابید، ظاهر بدن سرد و دمای محیط همسرد است و سردی خیلی زیاد می‌شود. بنابراین برخواستن از خواب پس از نیمهشب برای رفع این سردی مفید بوده و موجب تعدیل دمای بدن می‌گردد. هم‌چنینآن ساعات، زمان سکوت و آرامش است که در دیگر زمان‌ها نمی‌توان این آرامشرا یافت.
خواب عیلوله:  فاصله زمانی بین اذان صبح و طلوع خورشید را بین‌الطلوعین و خواب در این زمان را عیلوله می‌نامند. عیلوله از ماده ((علل)) و به معنای مرض است؛ زیرا خواب در این زمان بیماری زاست.
امام صادق علیه‌السلام: "خواب بامداد، شوم و مانع روزی است. چهره را زشت و رنگ را زرد می‌گرداند، پس مبادا در این زمان بخوابید."
این زمان، زمان نزول فرشتگان است و هر کس در این زمان بخوابد، از دریافت رزق کامل خود و برکات معنوی آن محروم خواهد شد.
امام سجاد علیه‌السلام به ابو حمزه ثمالی فرمودند: "قبلاز طلوع آفتاب نخواب که من این کار را از تو نمی‌پسندم؛ زیرا حق تعالیروزی بندگان خود را در این زمان قسمت می‌کند و هر که این ساعت را خوابباشد، از روزی محروم می‌گردد.
خواب فیلوله: خواب  ضعف و سستی است و به خواب بعد از روز (بعد از طلوع خورشید) گفته می‌شود. 
امام باقر علیه‌السلام: خواباول روز بی‌عقلی است؛ زیرا موجب سردی بدن می‌شود؛ لذا فرد در طول روز کسلاست و شور و نشاط کافی جهت انجام فعالی‌تهای روزانه خود ندارد. همانبحرانی که نسل‌های امروزی در اثر بی‌توجهی  به این دستورات طبی وروان‌شناسی اسلام گرفتار آن شده‌اند.
خواب غیلوله: خوابیدن حدود نیم ساعت قبل از غروب را غیلوله می‌گویند. این خواب موجب هلاکت انسان می‌شود.
 امام باقر علیه‌السلام: خواب بعد از عصر حماقت است.
خواب بین‌العشائین: خواب از اذان مغرب تا زمان عشاء (دو ساعت بعد از اذان مغرب) مناسب نیست.
امام باقر علیه‌السلام: خواب بین نماز مغرب و عشاء انسان را از رزق محروم می‌کند.
امیرالمومنین علیه‌السلام: خوابیدن قبل از نماز عشاء پریشانی و فقرمی‌آورد چون باقی‌مانده رزق هر فرد از بین الطلو عین در این زمان پخش می‌شود.
شب‌های خاص: در احادیث معصومین تاکید زیادی بر بیداری واحیاء شب‌های خاصی مانند شب نیمه شعبان، لیالی قدر و ... شده است
.
زمان‌های مناسب خواب
:
خواب قیلوله: خوابپیش از ظهر (حدود نیم ساعت قبل از اذان ظهر تا اذان ظهر) را خواب قیلولهگویند که بسیار مفید بوده و موجب نشاط و تقویت قوای مختلف بدن می‌شود.
شخصی نزد پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله رفت و سوال کرد:
منحافظه‌ای قوی داشتم ولی اکنون فراموشی بر من غالب شده است. حضرت پرسیدند:آیا خواب قیلوله می‌کردی و اکنون آن را ترک کردی؟ گفت: بله. حضرتفرمودند:  دوباره خواب قیلوله بکن. چون این کار را کرد، حافظه‌اش برگشت.
امام باقر علیه‌السلام: (خواب قیلوله نعمت است)؛ زیرا گرمی هوای روز ، سردی ظاهر بدن را  تعدیل می‌کند.
امام خمینی قدس سره نیز در انجام خواب قیلوله  استمرار می‌ورزیدند.
خواب اول شب : خوابسر شب یعنی بعد از نماز عشاء تا نیمه شب شرعی است که بسیار مناسب است و هرساعت آن برابر با دو و نیم تا سه ساعت است و از نیمه شب شرعی تا یک ساعتبه اذان صبح که هر یک ساعت برابر یک ساعت می‌باشد؛ به این معنی که کیفیتخواب اول شب بسیار زیاد است و خستگی کار روز را ازبین می‌برد.
خواب حیلوله: خواب بعد از  ظهر را خواب حیلوله گویند. حیلوله یعنی حایل میان انسان و نماز ظهر و عصر که پس از نماز اشکالی ندارد.
برگرفته از جزوات استاد خیراندیش و دکتر خوش‌نژاد
منبع احادیث: کتاب حلیه‌المتقین

چرا موفق به نماز شب نمی شویم؟

چهارشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۳۸ ق.ظ

آداب سلوک از منظر علامه حسن‌زاده آملی

چرا موفق به نماز شب نمی‌شویم؟

کلید سعادت از منظر علامه قاضی

 

 

 

علامه طباطبایی می‌گوید: یک روز در مدرسه ایستاده بودم که مرحوم قاضی از آنجا عبور می‌کردند، چون به من رسیدند دست خود را روی شانه من گذاردند و گفتند: ای فرزند! دنیا می‌خواهی، نماز شب بخوان و آخرت می‌خواهی، نماز شب بخوان!

به گزارش جهان به نقل از فارس، علامه حسن حسن‌زاده آملی متولد ۱۳۰۷، روحانی مجتهد، عارف، فیلسوف متأله و مدرس دروس حوزوی است، وی که تاکنون ۸۵ بهار را پشت سر گذاشته است، یکی از اساتید مطرح اخلاق است که در فلسفه، عرفان، فقه، اصول، ادبیات، ریاضیات، علم فیزیک و شیمی و بسیار علوم دیگر نیز تخصص دارد. بازخوانی سخنان اخلاقی این عارف بالله که در سومین همایش طبیب روحانی تجلیل شده است، خالی از لطف نیست.

*نماز شب در آیات

خداوند متعال می‌فرماید: «وَمِنْ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَکَ عَسَى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَحْمُودًا وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا»؛ ای رسول ما در پاره‌ای از شب به نماز برخیز تا خدایت تو را به مقام محمود نایل گرداند و بگو خدایا مرا (همیشه به هر جا روم به مکه یا مدینه یا عالم قبر یا قیامت) به قدم صدق داخل و به قدم صدق خارج گردان و به من از جانب خود بصیرت و حجت روشنی که دائم یار و مددکار باشد عنایت بفرما.

جلوگیری از سرقت دین هنگام مرگ

دوشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۰۲ ب.ظ

1.      امام صادق (ع) می فرماید : شیطان در هنگام مرگ انسان یاران خودش را می آورد که در دل فرد شک بیندازد و او رابه کفر بکشاند . وقتی شما در کنار محتضر قرار گرفتید شهادتین را تلقین کنید تا از دنیا برود . این نشان دهنده­ی این است که در آن هنگام حتی بدیهیات دین هم مورد  حمله ی شیطان قرار می گیرد .در وسائل الشیعه ذکر شده که حضرت عزرائیل می گوید که من پنج نوبت نماز انسان­ها را می بینم اگر آنها مواظب نمازهای پنج گانه شان بوده اند من خودم برای آنها تلقین می خوانم

2.      فردی نزد امام صادق (ع) آمد و گفت که یاران شما می گویند : ایمان دو جور است یکی ایمان ثابت و  ایمان های ظاهری که زایل می شود . آن فرد سوال کرد که من چکار کنم که ایمان من ثابت بماند حتی لحظه­ی مرگ .امام فرمود این دعا را زیاد بخوان : رضیت بالله ربا ... که تعقیبات مشترکه ی نماز است.

o       رَضِیتُ بِاللَّهِ رَبّا وَ بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ نَبِیّا وَ بِالْإِسْلامِ دِینا وَ بِالْقُرْآنِ کِتَابا وَ بِالْکَعْبَةِ قِبْلَةً وَ بِعَلِیٍّ وَلِیّا وَ إِمَاما وَ بِالْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ وَ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ وَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ أَئِمَّةً اللَّهُمَّ إِنِّی رَضِیتُ بِهِمْ أَئِمَّةً فَارْضَنِی لَهُمْ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ

3.      امیرالمومنین می­فرماید : برای دفع شک و تثبیت ایمان و بدست آوردن اطمینان و یقین آیه 54 تا 56 سوره ی اعراف را هفتاد مرتبه بخوانید .

اِنَّ رَبَّکُمُ اللَّهُ الَّذى خَلَقَ السَّمواتِ وَالاَْرْضَ فى سِتَّةِ اَیّامٍ ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ یُغْشِى اللَّیْلَ النَّهارَ یَطْلُبُهُ حَثیثاً وَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّراتٍ بِاَمْرِهِ اَلا لَهُ الْخَلقُ وَالاَْمْرُ تَبارَکَاللَّهُ رَبُّ الْعالَمینَ اُدْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَةً اِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدینَ وَلاتُفْسِدُوا فِى الاَْرْضِ بَعْدَ اِصْلاحِها وَادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً اِنَّ رَحْمَةَ اللَّهِ قَریبٌ مِنَ الْمُحْسِنینَ

4.      خواندن دعای عدیله این دعا توصیه شده که وقتی فرد در صحت و سلامتی است خوانده بشود و فرد یک دوره با خلوص اعتقاداتش را مرور بکند و این دعا را بعنوان امانت به خدا بسپارد که در هنگام سختی پروردگار آن را به او برگرداند. همچنین خواند این دعا را بر بالین محتضر سفارش شده است که بخوانید بخصوص اگر شخص محتضر هم بتواند آنرا بخواند و دنبال بکند. این دعا در مفاتیح قبل از دعای جوشن کبیر است .

 

اعمال پیش از خوابیدن

دوشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۲، ۰۹:۵۷ ق.ظ

محدث فیض در خلاصه الاذکار نقل کرده که از حضرت زهرا (س) روایت شده که شبی حضرت رسول (ص) بر من وارد شد در وقتی که رختخواب خود را پهن کرده و مهیای خوابیدن بودم، فرمود: ای فاطمه مخواب مگر آنگاه که این چهار عمل را انجام داده باشی. اولاً یک ختم قرآن بخوان و بخواب و دیگر یک حج و یک حج عمره بجای آور و بخواب، سوم آنکه همه مؤمنین را از خود راضی گردان و چهارم آنکه من و همه انبیاء را شفیعان خود قرار دهی.

 پیغمبر اکرم (ص) فرمود: عزیزم! خدای تعالی روی لطفی که به پدر تو و تو دارد این دستور را به قدری سهل و آسان قرار داد که شما و شیعیان عمل نمایید و اجر و مزد بسیاری برای شما خواهد بود.

1.      هر گاه سوره (قل هو الله احد) را سه مرتبه بخوانی ثواب یک ختم قرآن خواهی برد

2.      و هر گاه تسبیحات اربعه را بگویی ثواب حج و عمره برده‌ای

3.      و هر گاه طلب مغفرت جهت اموات نمایی همه آنها از تو خشنود می‌گردند

4.      و هر گاه بر من و سایر انبیاء صلوات فرستی همه آنها شفیعان تو خواهند بود، به این قسم: اَللّهُمَّ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدْ اَللّهُمَّ صَلَّ عَلی جَمیعِ الأنْبِیاءِ وَ الْمُرْسَلین

14 اصل مبانی تربیت

شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۱۶ ب.ظ

جزوه ی حاضر حاوی 14 اصل مبانی تربیت می باشد.

... برای طرح حدیث ولایت و آقا محسن جوهری

امور تربیتی در راس مسائل اسلام است.
صحیفه نور جلد15 صفحه 250

معروف و منکر...

جمعه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۲، ۰۸:۰۸ ب.ظ

رسول اکرم صل الله علیه وآله ، دوره ای را که بشریت با آن در آینده مواجه خواهد شد را بر سه دوره تقسیم کرده اند. (بالاخص جامعه مسلمین را )

 

1.        دوره ای خواهد آمد که مردم امر بمعروف و نهی از منکر را ترک خواهند کرد (اصحاب عرض نمودند که آیا امکان دارد که مردم امر به خوبی ها و نهی از بدی ها را ترک کنند ) حضرت فرمودند : بدتر هم خواهد شد:

2.        زمانی برسد که مردم امر به منکر کنند یکدیگر را و نهی از معروف. ( باز اصحاب با تعجب گفتند آقا، یعنی امکان دارد)  حضرت فرمودند: بله بالاتر از این هم خواهد شد.

3.       زمانی برسد ،که جای معروف و منکر با هم عوض شود.

آیا در جامعه ما هم اکنون جای معروف و منکر با هم عوض نشده است ؟ خوب فکر کنیم و مصداق های آن را برای خود بشماریم. و از آن عبرت بگیریم و مواظب باشیم که ما معروف و منکر را جا بجا انجام ندهیم، چون شیطان در آخر الزمان هر چه در چنته دا شته باشد رو میکند و هر تیری که در آستینش دارد را به سمت انسانها رها می‌کند. چون می داند که اجلش رو به پایان است چون در حکومت امام العدل، شیطان گردن زده خواهد شد.

مرحوم  آیت الله اشتهاردی (ره) از شاگردان آیت الله مرعشی نجفی(ره) می فرمود: که آقای مرعشی در کلاس درسشان میگفت که من وقتی صبح از منزل خارج میشوم خدا را به چهارده معصوم علیهم السلام قسم می دهم که وقتی ظهر به خانه برگشتم دیندار برگردم.

ببینید عزیزان این مرجع عالی قدرمان توسل میکرد که دیندار بماند آن هم زمانی از روز را که در بیرون خانه است. چون در روایت آمده است: شخص صبح دیندار است و شب دینش را از دست می دهد و برعکس. چون عوامل سقوط زیاد است . از این جهت سقوط انسانها بیشتر خواهد شد.

حجه الاسلام عالی (89/3/8)

مجوز پذیرش دانشجو کارشناسی ارشد در رشته های دین و رسانه و مدیریت رسانه برای پژوهشگاه علوم انسانی(+)